Omgaan met geld (Marjama)

In deze blog vertel ik over mijn financiële situatie en hoe ik hiermee omga. Bij een van mijn

vorige pleegouders kon ik niet goed omgaan met geld. Zij zeiden tegen mij : “Als je zo

doorgaat blijf je je hele leven begeleiding krijgen met het omgaan van geld’’. Als ik toen der

tijd zo door bleef gaan, had ik geen regie over mijn eigen geld waardoor ik niet meer zelf

mocht bepalen wat ik kan uitgeven. Mijn vorige pleegouders en mijn vader dachten dat ik

mijn hele leven hulp nodig zou hebben met het omgaan van geld, omdat ik alleen maar geld

uitgaf als ik mijn eigen bankpasje op zak had. Ik werd toen der tijd dagelijks gecontroleerd op

mijn uitgaves.




Sinds kort heb ik een bijbaantje bij de Albert Heijn. Dit is mijn eerste bijbaantje en in het

begin vond ik het een beetje spannend, omdat ik nog nooit ergens anders heb gewerkt. Elke

maand leg ik een bedrag aan de kant om te sparen voor mijn rijbewijs. In het begin vond ik

het lastig als ik werd uitbetaald om op mijn geld te letten. Bij mijn eerste uitbetaling vond ik

het ook lastig omdat ik heel erg blij was met het geld dat ik had ontvangen.

Natuurlijk heb ik zoals elk ander mens ook mijn vaste lasten. Daarom moet ik opletten met

het uitgeven van geld. Ik betaal eerst mijn vaste lasten zoals mijn verzekeringen, mijn school en

telefoon abonnement. Hierna zet ik een deel apart om te sparen. Met het overige geld koop

ik leuke dingen van zoals kleding en schoenen. Samen met een begeleider heb ik een

kasboekje in Excel aangemaakt zodat ik zicht heb op mijn in en uitgaven. Door een doel te

bedenken is het makkelijker om te sparen. Het sparen lukt mij erg goed!

Gelukkig heb ik nooit schulden gehad en dat wil ik ook zo houden. Hoe kun je in de schulden

terecht komen? Door dure dingen te kopen waar je het geld niet voor hebt en je daardoor je

vaste lasten niet op tijd kan betalen. Je kunt ook een schuld krijgen door geld te lenen en

deze niet op tijd terug te betalen. Hierdoor komen er vaak incasso kosten bij waardoor het

bedrag hoger oploopt.


Tip van de dag: Geef geen geld uit wat je niet hebt.


Groetjes van Marjama en tot de volgende keer!

Populaire posts van deze blog

Uithuisplaatsing (Esmeralda)

Even voorstellen (Marjama)