Motivatie en doorzetten (Marjama)

Vandaag wil ik het hebben over motivatie en doorzetten. Ik ben zelf begonnen op het

speciaal onderwijs. Maar uiteindelijk wou ik toch MBO gaan doen. Vorig jaar heb ik mijn

entree Mbo afgerond. En dit jaar ben ik begonnen met Mbo niveau 2. Zonder door te zetten

was het me niet gelukt. Want heel veel mensen van de speciaal onderwijs zeiden tegen mij

niveau 2 gaat je niet lukken. Maar ik dacht het gaat me wel lukken en ik ga er gewoon voor.

Ook hebben mijn pleegouders hierin een grote rol ingespeeld, want zij motiveerde mij ook

om er voor te gaan. Dit gaf mij een enorme kracht. En zal hun hierin altijd dankbaar voor zijn.


Als je MBO hebt dan kun je makkelijker aan het werk gaan dan als je alleen speciaal

onderwijs hebt gevolgd. En dat vond ik ook een motivatie punt om juist met een beter

diploma op de arbeidsmarkt te komen. Als mensen je afkraken, zorg ervoor dat het je niks

doet. Het is wel makkelijk gezegd, want tuurlijk ga je het voelen. Maar weet voor jezelf dat je

in de toekomst hun kan laten zien dat het toch uiteindelijk wel is gelukt. En dat het afkraken

heeft geholpen om nog beter me best te doen en meer te bereiken. Zo sta ik er op dit

moment ook voor.


Als je Mbo niveau 2 haalt dan heb je een startkwalificatie. En dat is ook heel belangrijk voor

jezelf. Ook is het zo als je geen startkwalificatie hebt en je besluit te stoppen met school. Dan

kan je te maken krijgen met de leerplicht ambtenaar en dat wil je niet hebben. Want je wilt

niet op je jonge leeftijd een boete krijgen. Voordat ik deze opleiding ging starten toen

twijfelde ik heel erg of ik wel de bakkersopleiding wilde gaan doen en of ik het wel aan kon.

Omdat als je stage ook gaat lopen moet je vroeg opstaan en daar keek ik tegenop. Maar nu

weet ik voor mezelf dat ik deze opleiding ga afmaken. En mezelf en de mensen om me heen

trots ga maken.


Naast deze opleiding heb ik een bijbaan bij een supermarkt als vulploegmedewerkster en

ook doe ik aan kickboksen. In het begin moest ik er erg aan wennen. Want ik heb nooit in

een supermarkt gewerkt en ook heb ik nooit aan kickbox gedaan. Ik dacht bij mezelf laat ik

het proberen en heb gemerkt dat het heel leuk is zowel werk als het sporten. Op mijn werk

heb ik nieuwe mensen leren kennen en zie ik ook hoe het is om je eigen centjes te

verdienen. Hierdoor geef ik meer waarde aan geld, want je moet er echt wat voor doen. Het

komt niet uit de lucht vallen. Het mooie hiervan is dat ik geld verdien en leuke mensen om

me heen heb. Bij het sporten was het in begin echt moeilijk, omdat ik de technieken niet

kende en me conditie was niet goed. Maar nu begin ik het spelletje beter te kennen en me

draai er in te vinden, ook is me conditie wat beter geworden. En krijg ik minder spierpijn.


Wat ik mee wil geven is dat je altijd in jezelf moet blijven geloven. En als je doorzet zal het

altijd wel lukken.


En denk eraan Blijf altijd positief en geef nooit op dan kom je ver in het leven!!!!


Groetjes van Marjama en tot de volgende keer!!!!!!!!

Populaire posts van deze blog

Omgaan met geld (Marjama)

Uithuisplaatsing (Esmeralda)

Even voorstellen (Marjama)