Even voorstellen (Marjama)

Mijn naam is Marjama en ben 18 jaar. Al op een jonge leeftijd ben ik in

aanraking gekomen met jeugdzorg. Verder heb ik in verschillende gezinshuizen gewoond en

pleeggezinnen. Sinds 2012 woonde ik bij een pleeggezin in Purmerend. En dat vond ik de

fijnste plek om te wonen. Daar woonde ik als enig pleegkind. Vorig jaar 2020 ben ik daar

weggaan omdat mijn pleegvader corona kreeg en hierdoor ernstig ziek was geworden.



Momenteel woon ik bij Paraatzorg. Bij Paraatzorg heb ik mijn school opgepakt en heb ik

sinds kort een bijbaan bij een supermarkt en doe ik ook aan kickboksen. Hier ga ik later meer

over vertellen.


Mijn opleiding die ik heb gekozen is sinds kort ook gestart. Ik volg de bakkersopleiding op het

MBO College centrum in Amsterdam. Ik ga de ene week vijf dagen naar school en de andere

week maar vier dagen naar school. Ik vind het bakken erg leuk daarom heb ik gekozen voor

deze opleiding. De opleiding die ik volg is uitvoerend bakker. Bij de bakkersopleiding leer ik

samenwerken, verschillende recepturen lezen en uitvoeren en met tijdsdruk

omgaan. Op de maandag sta ik een keer in de twee weken bij de lunchroom in de kantine

van de school. En daar moeten wij dan koekjes en taarten verpakken en verkopen en soms

moet ik achter de kassa staan. Dat betekent dat de betalingen van de producten goed

moeten gaan. Hierbij leer ik ook omgaan met verantwoordelijkheid. Dit vond ik in het begin

wel spannend.


Voor mij is het belangrijk dat ik deze opleiding goed afrond zodat ik over twee jaar een

diploma op zak heb en makkelijker aan werk kan komen. Ik doe ervaring als bakker en als het

goed gaat kan ik doorstromen als patisserie medewerkster.


Als je twijfelt tijdens je opleiding moet je juist doorgaan zodat je over een aantal jaar toch

blij bent dat je het hebt afgerond.


Blijf altijd positief en geef nooit op dan kom je ver in het leven.


Groetjes van Marjama en tot de volgende keer!!!

Populaire posts van deze blog

Omgaan met geld (Marjama)

Uithuisplaatsing (Esmeralda)